INFO E-KAUNSELING

Selamat datang ke laman e-kaunseling Jannatulhuda Konsultan. Kami menyediakan pelbagai khidmat kaunseling untuk membantu anda.
Kami mempunyai kepakaran dalam jurusan Kaunseling dan Psikologi. Pelanggan/klien boleh membuat janji temu dan memilih medium yang selesa untuk melakukan sesi kaunseling. Selain Itu, kami juga menawarkan perkhidmatan seperti pakar motivator dan fasilitator untuk program pembangunan sahsiah diri. Sebarang masalah boleh hubungi kami di talian yang disediakan.

Sunday 22 April 2012

KEMURUNGAN

Apa itu kecelaruan kemurungan atau depressive disorder?

Pada akhir tahun 2010, kira-kira tiga juta rakyat Malaysia dikatakan terdedah kepada kecelaruan mental dan kebanyakannya berpunca daripada kemurungan (depression). Penyakit itu kebanyakannya berpunca daripada faktor biokimia dalam otak termasuk akibat peristiwa hitam dalam hidup, hilang orang tersayang, cabaran hidup terlalu sukar dan tahap sosioekonomi rendah.

Tak semestinya berasa sedih itu adalah 'murung'. Sedih adalah suatu perasaan biasa. Tetapi jika ia berlanjutan sehingga tingkah laku berubah ketara, cepat marah, resah, mempunyai idea pelik, memikir dan bercakap soal bunuh diri, penyalahgunaan dadah serta alkohol dan tidak upaya melakukan aktiviti harian; maka itu berkaitan dengan kemurungan.

Ini antara tanda-tanda biasa kemurungan:

  • Rasa tak berdaya dan putus asa. Rasa seperti tidak ada yang boleh dilakukan untuk memperbaiki situasi.
  • Hilang minat dalam kegiatan seharian. Tidak tertarik pada hobi, hiburan, kegiatan sosial, atau seks. Tak mampu rasa gembira dan senang hati dengan kegiatan itu.
  • Perubahan pada selera makan atau berat badan.
  • Gangguan tidur. Mungkin insomnia, iaitu tak boleh tidur ataupun terlebih tidur, iaitu hipersomnia.
  • Mudah marah atau gelisah. Tahap toleransi jadi rendah, hampir semua orang akan terkena tempias kepada sifat itu.
  • Hilang tenaga. Rasa letih dan lesu. Badan terasa tidak cergas sehingga memerlukan masa yang lebih lama untuk menyelesaikan sesuatu kerja.
  • Membenci diri. Rasa tidak berharga dan bersalah. Mudah mengkritik diri sendiri.
  • Mengalami masalah konsentrasi. Masalah fokus, membuat keputusan, atau daya ingatan.
  • Sakit pada anggota fizikal tanpa diduga. Sering sakit kepala, punggung, otot, dan perut.


1 comment: